Andrei Dinu (Licensee of TEDxBucharest): „Cred că 18 minute sunt suficiente pentru a captiva interesul oamenilor asupra unei idei ce are potențialul de a le schimba viața‟

Există multe hobby-uri pe lumea asta. Înotul. Grădinăritul. Fotografia. Chiar și unele mai ciudate, cum ar fi intentarea de procese civile unor celebrități (Britney Spears, Martha Stewart)… doar de dragul de a mai da pe cineva în judecată. Nu râdeți, un american chiar a făcut asta. Pasiunile mele, însă, nu ajung atât de departe. Se rezumă la filme și povești. Aș putea să mă uit la filme toată viața, fără să mă plictisesc, fără să fac nimic altceva. La fel cum aș putea asculta nonstop poveștile de viață ale unor oameni interesanți. Bine, poate nu chiar nonstop, că mie îmi și place să vorbesc mult și cu siguranță aș vrea să intervin la un moment dat, dar ați înțeles voi ideea.

Acesta este și motivul pentru care mă bucur teribil pentru faptul că anul acesta voi merge pentru prima dată la TEDxBucharest, pe 16&17 noiembrie. Vor fi o mulțime de speakeri grozavi, de la Dex Torricke-Barton, omul care a scris discursuri pentru liderii Google, SpaceX & Facebook (yep, Mark Zuckerberg și Elon Musk included) și Antonia Bonello, Creative Director pentru BuzzFeed UK, la Alex Dima și Silent Strike. Get tickets here, repede-repejor, că urmează un weekend plin de inspirație! Iar partea bună este că fiecare discurs durează numai 18 minute (o regulă a formatului TED), ceea ce înseamnă că vor încăpea foarte multe povești faine în acele două zile.

Până atunci însă, am zis că-i un moment numai bun să aflu mai multe despre ce înseamnă TEDxBucharest și ce ne așteaptă la ediția din acest an, care are și o temă genială: Metamorphosis. Și cine îmi putea povesti mai bine despre TED dacă nu chiar Andrei Dinu, omul care se ocupă an de an de magia din spatele evenimentului?

A început că o conferință gândită în jurul conceptului de Ideas Worth Spreading și a devenit un fenomen global. Ce te-a atras cel mai tare la TED și ce te-a făcut să continui povestea asta și în România?

Am descoperit TED datorită soției mele, care, în 2008, mi-a trimis un link cu speech-ul profesorului Hans Rosling – The best stats you’ll ever see, care utiliza un sistem informatic de vizualizare a datelor pentru a explica o serie de cauzalități demografice. Nu fusesem niciodată pasionat de astfel de date, dar, pentru prima oară în viață mea, informația brută era pusă în context și avea sens. Am fost fascinat! Am descoperit în felul ăsta multe subiecte și idei fascinante pe care, datorită formatului TED, am putut să le înțeleg altfel. La TED m-a atras cel mai mult posibilitatea de afla informație nouă, “cutting-edge”, și descoperirea unor oameni pe care îi consideram modele. Iar în 2009, anul în care a început TEDxBucharest, era o lipsă acută de modele adevărate, de oameni valoroși care să fie scoși în evidență, în fața tinerilor ca noi. Ei existau, dar nu erau vizibili. Echipa care a creat atunci primul eveniment TEDxBucharest, din care sunt onorat să fi făcut parte, își dorea să vadă aceste modele, să se inspire și să poată inspira și pe alții. Și încă ne dorim același lucru, după acești 11 ani. 

Cum a evoluat TEDxBucharest din 2013, de când te ocupi de el, și până în prezent?

 De când am preluat licența TEDxBucharest, în 2013, și până acum, cred că cel mai vizibil este efortul nostru constant de a îmbunătăți conținutul pe care îl oferim participanților. Și este meritul întregii echipe, în special al echipei care se ocupă de curatorierea conținutului, nu al meu individual, pentru că împreună am reușit să ne găsim un punct de vedere comun și o rețetă nescrisă a ceea ce determină un program de calitate al evenimentului, îmbinând speakerii din diverse domenii cu o pregătire minuțioasă a discursurilor lor. Suntem mândri că ne-au fost alături până acum peste 100 de speakeri și peste 4000 de participanți la peste 18 evenimente, am început să derulăm evenimente de 2 zile și nu de una singură, am început să dezvoltăm concepte și inițiative de evenimente noi sub aceeași umbrelă de brand și ne-am creat o imagine consecvență de eveniment calitativ. Și mai cred că putem măsura evoluția acestui eveniment atât prin aceste cifre, cât și prin impactul la nivel național sau internațional, prin audiența discursurilor în mediul online, care totalizează acum peste 6 milioane de vizualizări. Dar probabil că cel mai important lucru este că acest eveniment a crescut și a oferit inspirație comunității din București, a adus pe scenă idei inovatoare și acum, la ediția cu numărul 11, are în continuare  posibilitatea să surprindă.

Privind acum în urmă, după toate experiențele de TEDxBucharest avute, care crezi că a fost cea mai mare provocare cu care te-ai confruntat, acel obstacol major, pe care nu știai cum să-l depăseșți?

Cred că autodepășirea este cel mai important obstacol. Și înțelegerea și învățarea din greșeli. Am reușit până acum să găsim mai mereu soluțiila probleme logistice sau de organizare, însă cea mai dificilă luptă pe care o avem este cu transformările și trăirile noastre. Ca echipa, ca indivizi, ca societate. De acolo a plecat și tema evenimentului de anul acesta, “Metamorphosis”, am conștientizat că trecem prin transformări profunde și vrem să marcăm aceste momente alături de comunitatea noastră. Este probabil cel mai greu să îți vezi greșelile și să lucrezi cu ține, sincer și asumat, astfel încât să poți deveni mai bun, să poți fi mai performant, să te ridici la nivelul așteptărilor și nevoilor evenimentului și ale oamenilor care investesc timp și energie în acest proiect. Și, pentru mine, aceste provocări sunt cele mai importante, cele care mă învață ceva cu adevărat și cu care mă lupt cel mai adesea în contextul TEDxBucharest.

Te implici și în planificarea line-up-ului, în alegerea speakerilor?

Încerc să mă implic mai puțin în ultima perioada, colegii mei fiind în prim plan pe acest segment, însă recunosc că este partea care îmi aduce cea mai mare plăcere dintr-un asemenea eveniment. Ca atare, citesc și mă interesez întotdeauna de subiecte care sunt interesante și potrivite evenimentului și nu mă pot abține să nu fac recomandări de idei sau oameni interesanți echipei. Ei evaluează apoi dacă ideile sunt potrivite, dacă își pot face loc în agenda evenimentului, dacă se potrivesc temei sau nu. Și sunt idei care “trec” și idei al cărui moment nu este cel mai potrivit acum.

Povestește-ne puțin despre tema din acest an – Metamorphosis. Cum ați ales-o, care este mesajul din spatele ei?

“Metamorphosis” este, pentru noi, traducerea într-o temă de eveniment a unui mesaj greu și deopotrivă omniprezent: suntem într-o continuă transformare, într-o trecere către ceva mai bun și complet diferit, iar acest proces este unul de amploare, dar care se construiește din eforturi și transformări individuale. Întreaga noastră societate trece prin schimbări profunde, definitorii, structurale, din rațiuni ce țin de factori externi, precum tehnologia sau accesul ubicuu la informație, precum și din rațiuni intrinseci, ce țin de trăirile și raportarea noastră la mediul extern, ca indivizi. Vrem să capturăm această realitate și să o redăm pe scenă, către publicul larg, în speranța de a înțelege mai bine, cu toții, cum ne putem raporta la aceste schimbări din punct de vedere profesional, personal și relațional. 

Știu că e greu să faci astfel de alegeri, dar care sunt speakerii pe care îi aștepți cel mai mult la ediția din acest an? Care sunt primele două, trei nume care îți vin în minte? De ce ei?

Este greu și probabil că nu există un răspuns corect, ci numai subiectiv, pentru că fiecare dintre cei 24 de speakeri și performeri ai ediției acesteia sunt niște persoane extraordinare, cu idei și povești senzaționale.

Cred că merită menționat Charles Michel, artist culinar, cercetător și star al seriei “Chef’s Table” de pe Netflix, deoarece lucrează la intersecția dintre știință, artă, comunitate și antreprenoriat pentru a inspira prin abordarea culinară soluții la provocările noastre legate de interelaționare umană și cu natura. Cu siguranță este remarcabilă și prezența lui Dex Torricke-Barton, un comunicator cu o experiență vastă, care a lucrat ani buni că speechwriter pentru Mark Zuckerberg și ca lider al echipelor de comunicare executivă a Facebook, consultant de comunicare pentru CEO-ul Google sau lider al echipei de comunicare a SpaceX, curajosul proiect al lui Elon Musk. Sunt, de asemenea, nerăbdător să o aud pe Mariana Popescu, arhitectă numită de MIT în top 35 de inovatori sub 35 de ani în 2019, pentru crearea unor materiale textile speciale, printate 3D, ce pot fi utilizate ca suport și bază pentru noi tipuri de construcții din beton.

Crezi că 18 minute sunt îndeajuns pentru a spune o poveste bună?

Cred că 18 minute sunt suficiente pentru a captiva interesul oamenilor asupra unei idei ce are potențialul de a le schimba viața. Și da, cred că 18 minute pot încadra o poveste bună.

Iar aceste 18 minute trec uneori printr-o poveste bună, alteori printr-o înșiruire elocventă de informații, iar alteori printr-un mix între acestea. Dar cele 18 minute sunt mereu acolo pentru a-ți deschide apetitul să faci următorul pas, să afli mai multe despre ideea speakerilor, să te informezi mai mult, să acționezi. Și ne dorim mult ca ideile și poveștile de pe scenă să nu rămână numai acolo, ci să se răspândească apoi, aceasta este, până la urmă, misiunea TED.

 De ce avem nevoie de poveșți? Mai avem timp pentru ele?

Avem nevoie de evadări. Din cotidian, din plictiseală, din blocaje, din constrângeri. Avem nevoie de oameni și poveșți care să ne spună că se poate, să ne arate fațete noi ale aceleiași realități, Avem nevoie de inspirație pentru a ne transforma. Și atunci când aceste povești sunt inspirate din realitate, sau reușesc să inspire realitatea, ele devin cu atât mai valoroase. Și pentru ele ne vom face întotdeauna timp.

 Foto: TEDxBucharest

Written By
More from Bianca Sterie

20 de filme minunate pentru zilele mai puțin bune

Da, ni se întâmplă tuturor să avem zile proaste. Ba chiar săptămâni,...
Read More