Menu
Film / Special

Dragoș Buliga, regizorul The Wanderers: „Oamenii ar trebui să meargă la cinema pentru a da o șansă filmului românesc. Doar în acest fel vom putea avea filme românești care vor putea concura cu orice film comercial de la Hollywood”

dragos buliga

De câțiva ani încoace, Dragoș Buliga semnează regia celui mai popular serial din România, Las Fierbinți, difuzat de PRO TV. Însă de curând a acceptat o nouă provocare, o provocare numită The Wanderers, și bine a făcut, pentru că filmul este deja un hit în Statele Unite. Și, în mod sigur, va deveni un hit și în România începând din 20 aprilie, când va fi lansat în cinematografele din toată țara.

Pe scurt, The Wanderers este un mix între horror și comedie, un altfel de film cu vampiri, în centrul căruia se află Louis (Armand Assante), un vânător american de fantome şi vampiri, care vine în Transilvania pentru a rezolva un caz foarte sângeros și misterios. Până aici totul sună bine, nu-i așa? 😀

Dar vă asigur că o să sune și mai bine după ce veți auzi povestea din spatele acestei pelicule, pe care am aflat-o chiar de la regizorul Dragoș Buliga. Vă las să o citiți în rândurile de mai jos, iar apoi gata, vă organizez să mergem să vedem împreună The Wanderers. Să nu spuneți că nu v-am zis! 🙂

De la cel mai popular serial românesc la The Wanderers, o comedie horror premiată la festivalurile de profil din țară și din afară: cum ați ajuns la acest proiect, ce v-a atras la această poveste pe care ați ales-o pentru pentru debutul dumneavoastră în lungmetraj?

A fost pur și simplu o întâmplare. Ca într-o comedie de acțiune în care un grup de investitori te sechestrează într-o încăpere, îți pune o valiză cu bani în brațe și îți zice: „ Ai douăzeci și patru de ore să îi cheltuiești!” Nu a fost ușor, ca producție și buget, filmul era o provocare serioasă. Inițial urma să fie vândut și pe piața din Asia, de asta au apărut și niște actori coreeni foarte talentați în peisaj. Lucrurile s-au complicat pe parcurs, asiaticii au dispărut undeva în Asia, a apărut între timp un elvețian și, ca în orice poveste palpitantă care te ține cu sufletul la gură, am ajuns cu bine până la capăt. Mă bucur astăzi că avem un film ce va apărea întâi în România, S.U.A., și apoi în toată lumea. Acum, vorbind serios, trebuie să recunosc ca povestea m-a atras de la început, la fel și sansa de a face un film de lungmetraj în România cu Armand Assante în rolul principal. Scenariul lui Octav Gheorghe era surprinzător, comedia din el m-a convins sa zic da imediat, fără să mă gândesc ce ne așteaptă. Apoi, curajul de a filma totul cu aceeași echipă cu care fac Las Fierbinți mi-a adus cele mai mari satisfacții. Cu fruntea sus, acești oameni, o mare parte formați de la zero pe platourile serialului, dovedesc că sunt cel puțin la fel de buni ca orice echipă de film, de oriunde, nu doar din România. Lor și investitorilor noștri generoși le multumesc.

Best Feature la The Philip K. Dick Film Festival din New York și Unreal Film Festival din Memphis, Best Horror Feature la Garden State Film Festival din New York și trofeul Dracula la Dracula Film Festival 2017 până acum: ce credeți că le-a plăcut criticilor la The Wanderers? Ce aduce The Wanderers nou în rândul filmelor cu vampiri și vânători de vampiri?

Se pare că în Statele Unite filmul nostru va fi mult mai bine primit și probabil mult mai apreciat decât oriunde în altă parte. În America există un public foarte divers și dedicat acestui gen. Mai ales când există și comedie de limbaj. Mi-am dat seama că va fi așa în momentul în care am facut o parte de sunet într-un studio de înregistrări din New York. Acolo, cei care lucrau la dialoguri râdeau foarte tare și lăudau accentul lui Armand. Inițial am avut niște neliniști. Pentru că aveam un scenariu scris de un român pentru un personaj american, Octav a dorit să lucreze împreună cu Armand la propriile lui dialoguri ca să adauge naturalețe, autenticitate, originalitate. La filmare, Armand a adaptat o parte din dialoguri aducând expresii culese în timp de la un polițist foarte funny din New Orleans. Unele par neinteligibile pentru un spectator care nu este nativ din Louisiana. Ne-a fost foarte greu sa le adaptăm în română pentru subtitrare. Cred, în schimb, că tot întregul acestui film, combinația de horror – comedy pe care am facut-o, castul internațional, imaginea, decorurile și locațiile, costumele și efectele speciale, toate acestea la un loc au făcut ca filmul să atragă atenția și să treacă peste ștacheta stabilită de festivalurile de gen din SUA. Sunt unele secvențe de care sunt foarte mulțumit, din toate punctele de vedere. Din păcate mai erau câteva, foarte interesante, dar a trebuit sa tai aproape 40 de minute (!) din film din motive comerciale. Sper sa dau la un moment dat un Director’s Cut.

Cum l-ați cooptat pe actorul Armand Assante în The Wanderers, în rolul vânătorului de vampiri și spirite Louis Moudon?

Prietenul si partenerul meu Andrei Boncea a venit cu Armand de la bun început. Formase cu el o legătură foarte puternică în urmă cu 10 ani, în timpul producției excepționalului film California Dreamin’, al regretatului Cristian Nemescu, recompensat cu Un Certain Regard la Cannes în 2007. Atunci a făcut un cuplu perfect cu Răzvan Vasilescu, unul dintre cei mai buni actori români. În filmul nostru, cei doi urmau să se reîntâlnească în două roluri complet diferite. Poate și din acest motiv, responsabilitatea pe care am simțit-o era cu atât mai mare. Cred ca am revăzut de câteva ori California Dreamin’ doar ca să mă gândesc cum aș putea măcar să mă apropii de acea performanță. Acum îi mulțumesc lui Andrei că a avut încredere în mine, am avut foarte multe de învățat de la Armand, de la felul în care un actor se pregătește cu adevărat pentru film, până la felul în care își poate îmbogăți personajul prin propriul lui research, prin propriile lui contribuții la dialoguri și maniera de interpretare. O școală pe care nu ai unde să o faci, o metodă pe care nu am văzut-o până acum.

Dragoș Buliga și Armand Assante

Ați lucrat cu o echipă destul de mare, cu actori din România (Răzvan Vasilescu, Raluca Aprodu, Claudiu Bleonț, Oana Marcu, Alexandra Apetrei, Leonid Doni), dar și din afară. Iar pe partea de make-up ați colaborat cu Erik Gosselin, artistul responsabil de machiajul personajelor din Crimson Peak și X-Men: Apocalypse. Cum a fost această experiență cu o echipă internațională și cum ați reușit să îi sincronizați pe toți în același loc?

Atunci când am zis da și ne-am apucat de treabă, parcă am intrat într-o transă. A fost o perioadă foarte frumoasă pentru mine. Totul s-a construit de la o zi la alta, din oră în oră. Am muncit fără oprire, ne-am ridicat unii altora mai sus pretențiile. Singura problema era bugetul, care creștea pe zi ce trece. Însă investitorii noștri au avut răbdare, curaj și tenacitate. Și le mulțumesc că au înțeles că un produs de calitate costă, că dacă vrei să arate „ca afară”, nu se poate ieftin. Sper ca momentul în care se vor bucura de succes să vină cat mai curând, odată cu lansarea filmului în Statele Unite și în lume. Sunt foarte mulțumit de performanța excepțională a actorilor români, au ținut foarte mult să avem cu toții un film bun. Le mulțumesc pentru dedicație, nu a fost ușor. Din fericire, sunt un regizor care ține ca atmosfera pe platou sa fie cât mai plăcută, fără încordare. În plus, am filmat în locații superbe, în zile și nopți de vară, scene foarte interesante și captivante. Sunt sigur că toți s-au simțit bine, așa cum am făcut-o și eu alături de ei.

Care a fost cea mai mare provocare cu care v-ați confruntat pe parcursul filmărilor la The Wanderers?

Una dintre cele mai mari provocări a fost să ne încadrăm în 25 de zile de filmare. La genul ăsta de film, unde sunt multe secvențe dificile din punct de vedere tehnic, este aproape imposibil. Efectele speciale, modalitățile de filmare foarte decupate, folosind toate mișcările de cameră, te obligă la o pregătire minuțioasă și un program foarte laborios. Asta a fost, într-adevăr, greu. Altfel, încet și cu bani mulți poate oricine.

Dar cea mai haioasă amintire de pe platoul de filmare?

Atmosfera pe platou a fost întotdeauna plăcută. Am glumit și ne-am distrat cu toate că eram presați de timp.

După proiecțiile de la TIFF (Cluj-Napoca) și Dracula Film Festival (Brașov), The Wanderers ajunge pe 20 aprilie în cinematografele din România. De ce ar trebui să meargă oamenii să-l vadă?

În primul rând, ar trebui să meargă la cinema pentru a da o șansă filmului românesc. Doar în acest fel vom putea avea în anii următori filme românești de public, filme bune, care vor putea concura cu orice film comercial de la Hollywood. Nu este departe acest moment, în țările din jurul nostru se întâmplă asta deja de câțiva ani cu succes. Astfel, întreaga industrie cinematografică se va ridica. Orice bilet la un film românesc contează, ajută enorm tot mecanismul și creatorii. La asta îi rog sa se gândească înainte de a descărca de pe torenți un film românesc.

Ce proiecte aveți în plan în următoarea perioadă? Pregătiri pentru un nou lungmetraj?

Sigur, la Frame Film pregătim deja cateva proiecte, atât de seriale, cât și de film care vă vor surprinde. Toate sunt speciale, inedite, „out of the box”. Încercăm să ne adresăm în primul rând publicului larg, fără a pierde nici măcar un gram de calitate. Asta nu înseamnă că nu avem ambiția pentru ca ceea ce facem să nu fie văzut și în piața internațională. O sa obișnuim audiența cu filme produse la cel mai înalt nivel, ne pregătim intens pentru momentul foarte apropiat în care nu va mai conta din ce țară vine filmul, ba chiar publicul românesc va alege în majoritate un film „Made în România”.

FOTO: Bogdan Comănescu

ÎȚI RECOMAND ȘI: Interviu cu Raluca Aprodu – La povești despre rolul din The Wanderers, teatru și alte provocări

No Comments

    Leave a Reply