Menu
Film / Special

(Review) Tomb Raider: când Alicia Vikander demonstrează că poate să facă orice

review tomb raider

Nu o să ascund faptul că am vrut să văd acest film în primul rând pentru Alicia Vikander. Alicia a răsărit aproape peste noapte de acolo din Suedia sa natală și a luat Hollywood-ul cu asalt. Hollywood-ul și lumea întreagă, de fapt. Eu țin minte că am văzut-o pentru prima dată în Testament of Youth, dar apoi am văzut pe IMDB că a jucat și în Anna Karenina, pe care îl văzusem înainte, numai că habar n-aveam. Anyway, Testament of Youth, ea, Kit Harington și o super poveste! Apoi a venit The Danish Girl și a început hype-ul cu Alicia Vikander, mai ales după ce a câștigat și Oscarul pentru rolul Gerdei Wegener, soția artistului Einar Wegener  (Eddie Redmayne), care devine ulterior Lili Elbe, una dintre primele persoane despre care se știe că a făcut o operație de schimbare de sex.  Dar n-a fost Gerda cât a fost Ava din Ex-Machina, un film pe care nu știu dacă l-ați văzut sau nu, dar vă zic că e un MUST! Chiar și eu l-am văzut destul de târzior, însă m-a dat peste cap de tot. Mi se pare genul ăla de film la care te gândești multă vreme după ce-l vezi, tocmai pentru că scenariul nu e prea departe de adevăr. În fine, Alicia joacă acolo o roboțică înzestrată cu Inteligență Artificială și… mai departe vă las pe voi să vedeți ce face.

Dar hai să ne întoarcem la Alicia din prezent, Alicia ce a trecut prin o mulțime de roluri care nu prea semănau între ele (The Man from U.N.C.L.E., Jasoun Bourne, The Light Between Ocean, filmul care a adus-o în brațele actualului ei soț, Michael Fassbender, și tot așa) și a evoluat enorm. Alicia care acum a intrat în pielea Larei Croft, un rol lăsat moștenire de Angelina Jolie, ceea ce cred eu că a creat niște presiuni uriașe asupra ei.

Dar Vikander s-a descurcat excelent. Și chiar dacă nu pot spune că am fost dată peste cap de Tomb Raider (regia: Roar Uthaug), trebuie să îi recunosc meritele Aliciei, care da, clar a demonstrat că poate face absolut orice cu talentul și corpul ei, trecând de la o asistentă de război la un robot, de la o artistă la o eroină cum e Lara Croft.

În acest reboot care a avut premiera pe 16 martie, actriță îi dă Larei Croft o nouă identitate. Una cu care să ne fie mai ușor să empatizăm… sau cel puțin asta e teoria mea pentru noua direcție a eroinei. Dacă personajul Angelinei era super confident, avea de toate și se descurca imediat cu toate, versiunea Aliciei e una mai vulnerabilă. Lara Croft de acum stă extrem de prost la capitolul finanțe, și asta pentru că nu vrea să-și trădeze principiile și speranța că tatăl ei (Dominic West) este în viață. După ce a dispărut în urmă cu șapte ani. Ei, și așa ajung la prima „bubă” sau, în fine, primul lucru care nu mi-a plăcut. Începutul filmului, deși e unul plin de acțiune, mi s-a părut o succesiune de scene haotice și, unele dintre ele, total irelevante. Se merge mult pe legătura dintre tată și fiică, pe momentele care cumva au dus la transformarea sa în Lara Croft de acum, dar și alea mi s-au părut cam subțirele pentru background-ul personajului. Ca să nu mai spun că mama Croft e inexistentă în poveste. 😀

Ei, și la un moment dat, se hotărăște Lara să afle care e treaba cu actele și să stea de vorbă cu mâna dreaptă a tatălui ei, adică Ana Miller (Kristin Scott Thomas), și cu domnul Yaffe, avocatul firmei, interpretat de actorul Derek Jacobi – pe care m-am bucurat muuuult de tot să-l revăd aici, mai ales că anul trecut, la TIFF, am făcut un interviu cu regizorul Radu Mihăileanu, care mi-a povestit numai lucruri minunate despre această legendă a britanicilor, Sir Derek Jacobi, cu fața lui blândă de bunic și Moș Crăciun în același timp. Iar la această discuție descoperă că tatăl său i-a lăsat un puzzle japonez, pe care, evident, numai ea îl poate descifra. Și în clipa în care află despre misiunea acestuia, pe principiul like father, like daughter, se organizează Lara noastră și pleacă pe urmele lui, mai întâi în Hong Kong, apoi pe insula Yamatai, unde nu are nici cea mai mică idee ce o așteaptă.

Pentru fanii poveștilor de acțiune, cred că Tomb Raider va fi pelicula perfectă. Alicia nu stă două secunde în tot filmul, o vezi mereu cățărându-se, luptând, sărind, alergând. Și e într-o formă excelentă, chiar dacă versiunea sa de Lara Croft e una mai masculină, cât se poate de diferită de cea a Angelinei, care miza mult pe imaginea sexy. După cum spuneam și mai sus, e o nouă direcție pentru Lara Croft, care acum o ia aproape de la zero în ceea ce privește abilitățile sale. La începutul filmului o vedem prestând la un anumit nivel, apoi ne surprinde cu mișcare după mișcare, cu schemă după schemă. Întreaga peliculă este construită ca jocul video care i-a fost sursă de inspirație, ceea ce cred că îi va încânta pe game addicts, însă eu personal aș fi vrut mai multă atenție la detalii, la personaje, la relația dintre ele. Pe insula pe care ajunge, de exemplu, Lara are parte de o întâlnire neașteptată, care ar fi putut fi mult mai bine exploatată din punct de vedere emoțional. Același lucru este valabil și în cazul marelui pericol din film (nu dau spoilere, dar să fiți atenți, că e așa subțirel prezentat încât e posibil să-l ratați), factorul care a declanșat o întorsătură la 180 de grade pentru familia Croft, schimbând destinul acesteia. Cum eu nu sunt o foarte mare adeptă a filmelor cu mult prea mult scene neverosimile și, oarecum, previzibile, m-aș fi bucurat să văd o poveste cu mai mult contur, nu doar o acțiune ce pare controlată din spate și care trebuie să bifeze rapid cât mai multe niveluri pentru a ajunge la sfârșitul jocului.

Dar poate că vom avea mai multă poveste și mai multe emoții în Tomb Raider 2, pentru că finalul peliculei indică faptul că scenariul pentru un nou film e deja creionat. Avem și un antagonist de cursă lungă, genul acela de personaj care stă retras și cuminte, dar care provoacă mai mult rău decât oricine altcineva. Și sunt convinsă că veți intui aproape imediat despre cine este vorba, pentru că va avea în mod sigur un rol foarte important în noul film.

Până atunci însă, mergeți la Tomb Raider, distribuit în România de Forum Film România, și spuneți-mi dacă nu e super tare Alicia și dacă nu arată demențial în ipostaza de Lara Croft.